3 Comments

Summary:

A local Anonymous branch is DDoSing Russian media outlets, while a similar attack also took out the websites of the Kremlin and the Russian Central Bank. This follows the state blockading of several Putin-unfriendly outlets.

Russian state and media websites have been hit by a wave of denial-of-service attacks. The attacks followed the blockage of several major Russian media outlets at the order of the Kremlin.

One of the attacks, on the presidential website of the Kremlin itself, is the most powerful ever to have hit that facility, according to Putin organ RT. However, the Kremlin also claimed this attack was entirely unrelated to the standoff in Ukraine.

Russia’s Central Bank also saw its website knocked offline on Friday morning, though it is partially back. Meanwhile, on Thursday, a local branch of Anonymous claimed responsibility for taking out the TV station Channel One:

That’s interesting because the first reaction of the affected station was to claim that the distributed denial-of-service (DDoS) attack emanated from Kiev, the Ukrainian capital. Anonymous Caucasus was explicit in a subsequent tweet that the DDoS had nothing to do with Ukraine.

Such attacks use scores of computers — often surreptitiously hijacked to form a “botnet” — to bombard the target with more data than its systems can handle, until those systems temporarily collapse.

Ukrainian state and media organizations have reported many online attacks in recent weeks that may or may not have been orchestrated by the Kremlin.

“Violation of the established order”

Other Russian media outlets were also attacked on Thursday, and earlier in the week Anonymous Caucasus claimed responsibility for an attack on “lapdogs of the FSB” LifeNews (the FSB is the Russian security agency, the successor to the KGB).

The latest attacks, however, may be connected with the blocking on Thursday of several major news sites by Russian ISPs. This was on the Kremlin’s orders, under a 2012 law that was ostensibly designed to protect children from child pornography and material relating to drug use and suicide.

The sites affected here — grani.ru, kasparov.ru and ej.ru — are independent news sites with an anti-Putin bent. Also included in the ban was the LiveJournal blog of dissident Alexei Navalny, who is under house arrest.

“These sites contain incitement to illegal activity and participation in public events held in violation of the established order,” the Kremlin said (according to Google Translate).

If there was ever a case study in the danger of introducing censorship mechanisms on the basis of cleaning up the web – cough U.K. cough — this would be it.

  1. At least they still have an internet, for now.
    It’s unclear what Putin’s end game is but a land grab in Europe should not be allowed not matter what so one can hope that the EU will do all it has to do to reverse it. Sure politicians are greedy and they care too much about trade but things could escalate and a ban on technology would be quite “interesting”.

    Share
    1. Kurac na Biciklu Tuesday, March 18, 2014

      So, land grab is Ok when you have to take a piece of Serbia and give it to Albanians, but it is not OK when Russia is doing it.
      Hypocrites

      Share
  2. These hackings are pointless. Unless you have the power to take down power plants or infrastructure and do real damage, these protest are childish.

    Share

Comments have been disabled for this post